zondag 29 maart 2015

zoete aardappelsoep met knolselderij & kerrie



Gisteren mijn professionele KOM de soep-lepel aan de wilgen gehangen.
Na 4 jaar soepen te hebben gemaakt voor een enthousiast publiek, 
ligt de toekomst weer open....

En wat doe ik op mijn eerste vrije dag?
Juist ja, thuis soep maken.
Blijkbaar is het mijn dingetje ;)

Ik heb de ottomaanse kookpot uit de kast gehaald;
deze is gemaakt van klei en ziet eruit alsof ik hem zelf opgegraven heb.

Ik heb het idee dat de pot een extra smaakje aan de soep geeft,
net zoals een tajine dat doet.
Maar het kan ook inbeelding zijn.

In ieder geval weer een puik zondag avond soepje gemaakt.


Voor 1,5 a 2 liter:

  • 1 ui
  • 2 penen
  • 5 middel zoete aardappelen
  • 1/2 kleine knolselderij
  • 1 teen knoflook
  • 2 cm verse gember
  • 2 tl kerriepoeder
  • snuf chilivlokken
  • 2 laurierblaadjes
  • 3 bouillonblokjes
  • +/- 1 liter water
  • scheutje room (naar smaak, kan ook plantaardige melk zijn)
  • scheutje witte wijnazijn


Scheut olie verwarmen in een pan.
Ui en knoflook een paar minuten fruiten.
Gember, chili en kerrie erbij, omroeren.
Peen, aardappel en knolselderij toevoegen (in stukjes).
Kort mee-fruiten (let op, kerrie brandt snel aan)
Water toevoegen, zo veel dat de groenten net niet onder staan.
Bouillonblokjes erboven verkruimelen.
Aan de kook brengen en 15 tot 20 minuten zacht laten pruttelen.
Als de groenten gaar zijn, 2 soeplepels uit de pan scheppen.
Verwijder de laurierbladen.
De rest blenden met de staafmixer, overige water erbij tot je een fijne substantie hebt.
Groenten terug scheppen in de soep en afmaken met een beetje room.
Iets intensere smaak? Azijn toevoegen.
Dat haalt de smaken iets omhoog.

De room kan weg gelaten worden.
Ik doe het er niet zo zeer voor de smaak bij, maar voor de binding/textuur van de soep.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten