zondag 23 februari 2014

ingemaakte groente



Wederom iets in een potje.
Een test om groente te conserveren!

Ik heb me laten inspireren door het volgende recept:

http://www.24kitchen.nl/recepten/mounieh-ingemaakte-groente

Belangrijk om de juiste verhouding zuur/zout te weten...
Ik denk dat dit een goed en betrouwbaar recept is.
Schimmels houden niet van zuur en zout.


Het pekel mengsel:


  • 500 ml azijn
  • 500 ml water
  • 3 el grof zeezout

Water met zout aan de kook brengen.
Als het zout opgelost is, pan van het vuur.
Azijn erbij en laten afkoelen.

Ik heb 2 verschillende tests gedaan:


POT 1:
  • 1/2 bloemkool
  • 1 rode peper
  • 3 takjes dille
  • tl gedroogde sinaasappelschil
  • tl geel mosterdzaad
  • 1/2 tl dillezaad

POT 2:
  • 4 penen
  • 1 rode peper
  • tl komijnzaad
  • tl korianderzaad
  • 2 laurierbladen
  • tl tijm

Potten steriliseren (minuut of 10 koken, deksels ook)
Groenten en specerijen erin, goed aandrukken.
Pekel erbij.
Afvullen tot de rand, zo vol mogelijk!
Groenten moeten helemaal in de pekel staan.
Alles dat uitsteekt, kan sneller bederven.
Ik zet ze na het vullen ondersteboven.
Vervolgens rechtop weg zetten.

Potten een paar dagen buiten de koeling laten staan.
Vervolgens in de koelkast.
Ik heb ze na een dikke week al open gemaakt.
Lekker! Fris en knapperig.
Waarschijnlijk nog lekkerder als je ze wat langer bewaart.

Momenteel staat in de keuken alweer een nieuwe test..!
Pekel zoals hierboven omschreven,
en verder:

  • 1 kleine rode kool
  • 1 ui
  • +/- 1 tl komijnzaad
  • +/- 1 tl korianderzaad
  • snuf kruidnagelpoeder
  • +/- 1 el geel mosterdzaad
  • 1 blaadje laurier per pot
  • snuf chilivlokken

Kool heel dun snijden.
Ik kan me voorstellen dat het heel lekker is door een salade of op een geroosterde boterham met kaas, humus of hamburger.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten