dinsdag 6 januari 2015

kikkererwtensalade met peultjes & palmkool



Een eenvoudige salade met dito dressing.
Niet veel voor nodig, toch lekker.
Ik denk dat het vooral de texturen zijn die het doen.

Had nog een stronkje palmkool;
ik weet nooit zo goed wat ermee te doen.
De bite past wel goed bij de knapperige peulen en de kruimige kikkererwten.


Nodig voor 2 personen:


  • 1 bakje verse peultjes (2 handjes vol)
  • 1 blik kikkererwten
  • 1 stronk palmkool
  • stuk of 10 zilveruitjes zoetzuur
  • verse bieslook

Dressing:

  • 1 el grove mosterd
  • 1 el honing
  • 1 Ć  2 el witte wijnazijn
  • 2 el olijfolie
  • peper & zout

Peultjes diagonaal doormidden snijden.
Stronkje en bladnerf verwijderen van de palmkool.

Water aan de kook brengen, peultjes en palmkool +/- 2 min blancheren.
Afgieten en koud naspoelen, goed laten uitlekken!

Kikkererwten laten uitlekken en een deel ervan een beetje kneuzen;
dit houdt de dressing beter vast en maakt de salade meer een geheel.

Zilveruitjes in plakjes snijden.

Bieslook snijden.

Alle ingrediƫnten voor de dressing mengen, proeven.
(bovenstaande hoeveelheden is een richtlijn)
De dressing moet een beetje stroperig zijn.

Alles mengen, klaar.

Wil je er een maaltijdsalade van maken,
dan kan ik me voorstellen dat quinoa een goede toevoeging is.

Geen palmkool?
Verse spinazie lijkt me ook een goede optie.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten