zondag 14 december 2014

Dosa (indiase pannenkoek) met groenten



Ik heb me laten inspireren door mijn grote vriend Jamie.
Hij heeft een heel eenvoudig recept voor kikkererwten pannenkoekjes.

Hij maakte een vulling met o.a.aardappel,
bij mij is het een bloemkool/spinazie variant geworden.

Ook stond er nog een potje zelfgemaakte pompoenchutney in de kast,
dit was een goede combinatie!

Een gezonde maaltijd voor 2:

De pannenkoekjes:

  • 1 kop kikkererwtenmeel (besan)
  • 1 kop bloem
  • snuf zout
  • 1/2 tl baking soda
  • 2 tl mosterdzaadjes
  • ongeveer 1 3/4 kop water 

Meng alle droge ingrediƫnten met elkaar.
Geleidelijk water toevoegen, het moet een redelijk dun beslag worden.
Zet apart.


De vulling:

Dit kan van alles zijn,
maar wat ik vandaag voorhanden had:

  • 1 ui
  • 1/2 courgette
  • paar stronken bloemkool
  • 8 deelblokjes spinazie (diepvries)
  • teen knoflook
  • 1 cm verse gember
  • tl komijn
  • tl chili
  • tl koriander poeder
  • 2 el kokosrasp
  • 1 tomaat
  • peper & zout
  • scheutje zuur (azijn of citroen)

Groenten allemaal vrij klein snijden, dan blijft het beter in de dosa zitten.
Alles fruiten in wat olie, drup water erbij en met deksel op de pan zachtjes gaar stoven.
Aan het einde wat zuur erbij om de smaak op te halen.
Dit duurt ongeveer een minuut of 10.

In deze tijd de dosas bakken:

Scheutje olie in pan, verdelen met keukenrol.
Op middelhoog vuur dunne pannenkoekjes bakken.
(1 soep-opscheplepel vol, pan ronddraaien en na een minuut of wat omkeren)

Eten:

Dosa bestrijken met wat chutney,
vulling erop scheppen en oprollen.

Ik kan me voorstellen dat het lekker is om er wat zoetzure komkommerplakjes tussen te rollen, dat geeft het wat meer frisheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten