zondag 14 december 2014

stevige 5-bonensoep met italiaanse kruiden



Ik had bij de chinese supermarkt een zak gemengde bonen gekocht.
Als ik het goed begreep (mijn chinees is niet zo goed) maken zij er een dessert mee.
Geen idee wat het zou moeten worden.
Ik weet dat ze een dessert maken van mungbonen met veel suiker en sinaasappel, 
maar dit lijkt me stevigere kost.

Wat zat er in?
Een mix van mungbonen, adukibonen, zwarte ogen bonen, kikkererwten en kidneybonen.

Wat heb ik ervan gemaakt? Soep.

Voor een liter of 2:

  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 2 laurierbladen
  • tl oregano
  • tl tijm
  • tl rozemarijn
  • tl chili
  • ongeveer 10 venkelzaadjes
  • mespuntje gemalen kruidnagel
  • kleine pastinaak
  • kleine peen
  • 300 gr gedroogde bonenmix
  • blik tomatenblokjes (400 gr)
  • 250 gr voorgesneden verse soepgroente, zakje
  • 1,5 a 2 liter water
  • 3 a 4 bouillonblokjes
  • scheutje azijn (of rode wijn)
  • peper

De bonen een paar uur in water zetten om te weken.

Ui, knoflook, peen en pastinaak een paar minuten fruiten.
Alle kruiden/specerijen erbij en omscheppen, bonen erbij.
Vervolgens 1,5 liter water toevoegen en aan de kook brengen.
Een minuut of 10 zonder deksel, dan deksel erop.
Zacht laten pruttelen, af en toe roeren.
Eventueel wat meer water erbij als het te droog wordt.

Na ongeveer 1 uur en 15 minuten de bouillonblokjes toevoegen.
(als je het eerder doet, kan het zijn dat de bonen niet zacht worden)
Proef een kidneyboon, deze zijn het dikste.
Als de kidneybonen gaar zijn, is de soep bijna klaar.

Voeg het zakje soepgroenten toe en kook deze een minuut of 5 mee.
Vervolgens het blik tomaat erbij.

Op smaak brengen met peper en azijn.
Eventueel nog wat water erbij als de soep te dik is.
Stevige winterkost!

NB: ik heb een klein stukje kombu mee laten koken, 
dat maakt de bonen lichter verteerbaar en voegt extra mineralen toe aan de soep.
Kan, hoeft niet.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten